Online marketing je neoddeliteľnou súčasťou dnešného Internetu. Celkom bežná a častá otázka ohľadom online marketingu znie:„Mal by som pre svoj biznis použiť PPC reklamu, alebo je lepším riešením SEO optimalizácia?“
Či už SEO optimalizácia, alebo PPC reklama- obe vás môžu dostať na prvú stranu vo vyhľadávačoch.
Samozrejme, ak sú pripravené správne.
Definície:
Čo je to SEO optimalizácia?
Proces získavania lepšej pozície vo vyhľadávačoch organickou cestou je SEO optimalizácia. Organickou cestou myslíme kroky, vďaka ktorým sa stanete pre vyhľadávače sympatickejší. Ide o prirodzený spôsob ako sa dostať vo výsledkoch vyhľadávania vyššie. Najlepšou cestou, ako začať so SEO je vytvoriť si webstránku a na ňu umiestniť obsah. Ako budete hotoví, vašu stránku môžete začať optimalizovať. Tipy pre SEO v roku 2016 nájdete tu.
Webstránka je skvelá vtedy, ak je na nej skvelý obsah. Pre optimalizáciu webstránky je prítomnosť obsahu nevyhnutnosťou. Používajte vhodné kľúčové slová, ktoré používajú ľudia pri vyhľadávaní vášho produktu/služby.
Obsah bez kľúčových slov, je ako auto bez šoféra- ďaleko nezájde.
Názov domény, alebo adresa vašej webstránky, by mala byť krátka a súhlasiť s menom vašej spoločnosti/ značky.
URL adresy smerujúce na vašu webstránku budú však pre optimalizáciu užitočné len v prípade, ak obsahujú kľúčové slovo. Napríklad: www.nazovvasejfirmy.sk/klucove-slovo.
Taktiež tu máme tzv. „metadata“. Metadata sú dáta o dátach na vašom webe. Popisujú základné informácie o dátach na vašom webe. Práve tieto metadáta sú zodpovedné zato, ako sa vaša webstránka vo výsledkoch vyhľadávania zobrazí- čo tam bude o nej napísané.
Čo je to PPC reklama?
PPC reklama má svoju definíciu už vo svojom mene. Pay-Per-Click reklama vo svojom preklade znamená „plať za klik“. Ide o formu reklamy, kde platíte prevádzkovateľom reklamy, len za reálne kliky zo strany používateľov vyhľadávania.
To sú presne tie výsledky vyhľadávania v Google s komentárom „reklama“. Majitelia domén si platia za prvenstvo vo vyhľadávaní s tým, že Google platia za reálne kliky na tento sponzorovaný odkaz.
Sú tu však parametre, ktoré treba brať do úvahy. Prieskum kľúčových slov je jadrom PPC reklamy.
Úspech celej PPC reklamy vo väčšine závisí na správne použitých kľúčových slovách. Nastavovanie kampane bez rozumného prieskumu kľúčových slov je zbytočnosť. Určite nechcete hrať s vašimi peniazmi ruletu.
Vzhľad sponzorovaného odkazu je zasa zodpovedný za nasmerovanie ľudí z vašej cieľovky priamo k vám. Odkaz musí mať v sebe „atraktívne prvky“, aby vôbec niekto na váš odkaz klikol. Uistite sa však, že aj obsah stránky je atraktívny, inak návštevník webu obratom odíde a vy zbytočne zaplatíte za klik.
PPC reklama môže byť drahá, avšak aj napriek tomu ju mnoho podnikateľov využíva. A to kvôli okamžitému účinku. PPC reklama je skvelým riešením pre tých, ktorí potrebujú okamžitú, no nepravidelnú návštevnosť.
Návštevnosť:
SEO
SEO optimalizácia vám dokáže vybudovať pravidelnú návštevnosť, ktorá vydrží dlhšie ako pri PPC reklame. Návratnosť vašich investícií zo „SEOčka“ bude pokračovať ešte dlho po dokončení optimalizácie. Naopak návratnosť investícií z PPC reklamy končí v momente, keď prestanete do PPC reklamy tlačiť peniaze. SEO optimalizácia Vám pomáha pravidelných návštevníkov získavať a nie si ich kupovať.
PPC
PPC reklama je najosožnejšia vtedy, ak potrebujete návštevníkov hneď teraz. Keďže platíte za klik- viete efektívne zhodnotiť konverzie, ceny a návratnosť investície. Rozumne pripravená PPC kampaň je profitujúca aj pre podnikateľa aj pre prevádzkovateľa reklamy. Ak je pripravená správne, prinesie vám tých správnych ľudí.
Efektivita:
SEO
Vo výsledkoch vyhľadávania, 85 % ľudí klikne radšej na prirodzené, ako na platené odkazy. Tým, že do SEOčka netreba investovať až tak mnoho financií (ak vám ho robí agentúra s rozumnou cenou, alebo vy sám) – návratnosť tu môže byť oveľa vyššia ako pri platenej reklame. PPC reklama sa zobrazí vo vyhľadávaní, len keď za ňu zaplatíte.
SEO odkazy sa zobrazia tak či tak.
PPC
PPC reklama je rýchlejšia v generovaní návštevnosti. Váš rozpočet si tu môžete zorganizovať jednoduchšie. Praktickejšie je aj vyhodnocovanie výsledkov a ich parametrov. Ale to najdôležitejšie: PPC reklama vám umožňuje získať vysokú a okamžitú návštevnosť vtedy, keď je váš tovar najviac dopytovaný. Skrátka v období dopytu PPC reklamu spustíte a vďaka nej zarobíte.
Dôveryhodnosť:
SEO
Ak porovnáme SEO a PPC – SEO je dôveryhodnejšie. Ľudia, ktorí aktívne vyhľadávajú na internete, dôverujú skôr neplateným odkazom. Väčšina z nich dokonca platené PPC odkazy rovno ignoruje. Ak chcete reálne výsledky a to dlhodobo, dôverujte SEO optimalizácií.
PPC
50% ľudí, ktorí prišli na váš web cez platený odkaz sú viac náchylní na uskutočnenie nákupu, ako tí ktorí prišli cez neplatený odkaz. PPC reklama vám umožňuje zmeniť kľúčové slová reklamy kedykoľvek. Aj uprostred kampane. Možnosť upravovania počas aktivity robí z PPC reklamy nástroj, vďaka ktorému môžete kampaň meniť tak ako vám vyhovuje. Zákazníkov si môžete takto priamo kúpiť. Ak vám však ide o budovanie mena, voľte SEO.
Verdikt?
SEO optimalizácia a PPC reklama sú nástroje, vďaka ktorým môžete byť na prvej strane vo výsledkoch vyhľadávania. Voľba SEOčka, alebo PPC závisí od vašich online marketingových cieľoch, od toho koľko máte času na dosiahnutie výsledkov a samozrejme od vášho rozpočtu. Inými slovami- ak chcete návštevnosť teraz a nepravidelne, využite PPC reklamu. Ak potrebujete byť vo výsledkoch vyhľadávania dlhodobo, SEO optimalizácia je riešením. Víťaznou kombináciou pre rýchlejšie a lepšie výsledky je odborne pripravená kombinácia SEOčka a aj PPC reklamy zároveň.